Părinți & profesori: 6 metode de a inspira și a stimula creierul adolescenților

Creierul adolescenților trebuie permanent stimulat și provocat, iar asta se poate, mai simplu decât ne așteptăm, prin 6 strategii simple.

Ne place sau nu, perioada adolescenței este una total atipică, în care creierul este atât de vulnerabil.
Este intervalul în care copiii își testează limitele și sunt predispuși unor emoții și experiențe diferite, uneori extreme.
Mai mult, adolescenții  sunt pândiți de tentații la tot pasul, sunt expuși dependențelor ce pot să apară, precum și episoadelor de depresie și chiar să caute situații riscante.

[See image gallery at www.blogintandem.ro]

Cu toate astea, perioada adolescenței poate fi, de asemenea,  exploatată într-un mod pozitiv.

Este momentul perfect în care copiii trebuie să-și dezvoltare abilitățile de gândire strategică, atât de necesare pe termen lung.
Este contextul perfect în care trebuie să se pună bazele unor raționamente și mecanisme de gândire, ce ar urma să fie perfecționate și rafinate ulterior, de-a lungul perioadei adulte.

Creierul suferă mai multe schimbări în perioada adolescenței decât în orice altă perioadă, cu excepția primelor două luni de viață.
Schimbările cele mai consistente sunt în rețelele lobului frontal, centrul de control al creierului.
Rețelele lobului frontal sunt responsabile pentru raționament, planificare, luarea deciziilor, judecată, inhibarea alegerilor greșite și alte funcții cognitive la nivel înalt.

Tocmai de aceea e perioada în care adolescenții trebuie stimulați!
Provocările sunt necesare pentru a sprijini dezvoltarea rețelelor lobului frontal, esențiale pentru capacitatea adolescentului de a obține succesul viitor în viață.

 „Cu cât știi mai mult, cu atât mai bine” – asta e crezul universal al părinților și al profesorilor. Adolescenții sunt forțați și acasă și la școală să asimileze cât mai multă informație pur teoretică, fără să le fie stimulate gândirea sau creativitatea în vreun fel.
Ce se-ntâmplă de fapt? Creierul memorează și este folosit robotic, iar creativitatea nu poate fi exploatată.

 

Aici este secretul: creierul în perioada adolescenței este menit să creeze și să inoveze, dar trebuie încurajat și provocat în această direcție.
Stimularea activității cerebrale în adolescență este imperativă. Iar beneficiile sunt pe viață!  

Sfaturile de mai jos sunt menite să ne inspire pe noi, adulții, în încercarea de a obține cele mai bune performanțe ale creierului:

  1. Provocați adolescentul să-și imagineze cât mai multe și mai diferite interpretări originale ale filmelor, cărților, discuțiilor politice, problemelor școlare sau ale expozițiilor sau operelor de artă.
  2. Încurajați adolescenul să caute mereu soluții pentru situațiile pe care le experimentează. Discutați împreună despre cum ar putea să fie de folos teoria învățată pentru găsirea unor soluții practice.
  3. Întrebați și ascultați. Rugați-vă adolescentul să vă spună viziunea lui și „mesajul” extras dintr-o carte sau un film. Provocați permanent la discuții. E mult mai important să fie încurajat să-și spună propria părere și să reflecteze, decât să preia sau să memoreze interpretările altora.
  4. Provocați adolescentul la discuții pe teme care-i plac.
    Puneți-l să interpreteze versurile melodiei preferate, din perspectivă pozitivă sau negativă și faceți același lucru și voi, adulții, cu melodiile preferate.
  5. Urmăriți emisiunea lui TV sau canalul You Tube preferată. Apoi împărtășiți și dezbateți diferite mesaje pentru diferitele personaje.
  6. Încurajați permanent adolescentul să caute să găsească metode și soluții diverse, la o întrebare sau o problemă, mai degrabă decât să  caute un singur răspuns „corect”, doar pentru a bifa sarcina.

Creierul nostru este predispus către creativitate, mai ales în perioada adolescenței.
Tocmai de aceea stimularea și încurajarea creativității și inovației trebuie să fie primordiale în acest interval, precum și focusarea pe găsirea de soluții inovatoare, acasă și la școală.

După cum spunea odată Einstein, „Imaginația este mai importantă decât cunoașterea. Cunoașterea este limitată. Imaginația înconjoară lumea. ”

[See image gallery at www.blogintandem.ro]

Sursa info: Psychology Today
 

Nu uitați, găsiți BLOG IN TANDEM și pe:

➠ You Tube: https://www.youtube.com/blogintandem 
➠ Instagram: https://www.instagram.com/blogintandem/
➠ Facebook: https://www.facebook.com/intandem.ro/ 

DACĂ AVEȚI TIMP, POATE VREȚI SĂ CITIȚI ȘI:

The post Părinți & profesori: 6 metode de a inspira și a stimula creierul adolescenților appeared first on Blog in Tandem.

Source: https://www.blogintandem.ro/Părinți & profesori: 6 metode de a inspira și a stimula creierul adolescenților